Oorspronkelijk ontworpen om golfspelers behulpzaam te maken op golfterrein, veroverde de golfkar in Europa het beeld van bepaalde steden.

Door de wildgroei van elektrische wagentjes in Europa, kwam er op 15.01.2013 de Europese Verordening 168/2013 die de goedkeuring en het markttoezicht op voertuigen met twee, drie en vier wielen regelt.

De Europese Verordening impliceert, dat ieder dat ieder nieuw voertuig dat vanaf 01.01.2017 wordt verkocht en zich op de openbare weg begeeft, aan de strenge eisen van deze nieuwe homologatiewet moet voldoen.

De elektrische golfkar valt hieronder.

De nieuwe veiligheidseisen gaan veel verder dan de vereiste wettelijke accessoires zoals verlichting en eiligheidsgordels.

De wagentjes moeten uitgerust zijn met schijfremmen, gelaagd glad metvoorruitverwarming en een veiligheidskooi.

Zo wordt een golfkarretje een volwaardig elektrisch stadsvoertuig.

Gewone golfkarretjes moeten terugkeren naar hun oorspronkelijke biotoop: het golfterrein.

Indien u zich voortaan met een nieuw elektrisch stadsvoertuig op de openbare weg begeeft, dan moet dit beantwoorden aan de nieuwe Europese Wetgeving.

Anders kan het voertuig niet worden ingeschreven en ook niet de nu verplichte nummerplaat bekomen.

Wie over een golfkar beschikt die voor 01.01.2017 werd geregistreerd en een nummerplaat heeft, zou die probleemloos verder kunnen gebruiken.

Nieuwe golfkarretjes die niet werden geregistreerd en niet aan de nieuwe homologatiewetgeving voldoen, zullen nu wellicht de tweedehandsmarkt overspoelen.

Het goede nieuws is, dat de elektrische citymobiels die voldoen aan de eisen van de Verordening 168/2013 van 15.01.2013 voortaan in heel Europa op de openbare weg zijn toegelaten.