Vrt publiceerde recent een interessant artikel dat hieronder te lezen is. We delen het graag met u omdat het ook juridische relevantie heeft voor onze cliënten.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/15/foute-begunstigde-aangeduid-bij-overschrijving
Sinds 9 oktober is elke Europese bank verplicht om te controleren of namen en rekeningnummers overeenstemmen bij overschrijvingen. Deze verificatie moet meer vergissingen bij overschrijvingen maar ook fraude tegengaan. Maar wat als je toch een foute begunstigde aanduidt? Isabelle Marchand van Febelfin legt uit wat je dan kan doen.
‘WinWin‘ is het consumentenprogramma van VRT op Radio 2 en VRT 1. Xavier Taveirne maakt jouw leven met slimme tips en goed advies net iets betaalbaarder. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar [email protected].
De implementatie van de IBAN-naamcontrole en de verplichte invoering van de instantoverschrijving startten al voor de zomer, maar het is sinds vorige week ook effectief verplicht volgens de Europese regelgeving. Isabelle Marchand, woordvoerder van bankenfederatie Febelfin, verwacht dat er vanaf nu minder ‘factuurfraude’ zal gebeuren.
Twee veranderingen sinds 9 oktober
Instantoverschrijvingen
Sinds 9 oktober is elke Europese bank verplicht om instantoverschrijvingen aan te bieden. Die overschrijving wordt onmiddellijk verwerkt, 24 op 24, 7 op 7 (ook op feestdagen en in het weekend). Dat geld verschijnt dus ook meteen op de rekening van de begunstigde, ook al zit je als ‘zender’ en ‘ontvanger’ bij een andere bank.
IBAN-naamcontrole
Ten tweede kwam er ook de verificatie van de naam van de begunstigde of de ‘IBAN-naamcontrole’. De bank gaat dan na of de naam van de begunstigde ook effectief overeenkomt met het rekeningnummer dat jij intypt. Deze controle gebeurt automatisch.
Als de naam niet overeenkomt met het nummer, krijg je een melding van je bank met een rood vinkje: je kan dan je gegevens nog corrigeren of bewust beslissen om toch door te gaan met je betaling. Soms komt er ook een oranje vinkje als de naam van de begunstigde bijvoorbeeld fout gespeld is. Als de naam en het IBAN-nummer volledig overeenkomen, dan krijg je vaak een blauw/groen vinkje te zien.
Als je de melding krijgt dat de naam en het rekeningnummer van de begunstigde niet overeenkomen, dan kan je ervoor kiezen om toch door te gaan met die betaling. Je blijft op die manier steeds verantwoordelijk voor elke betaling die je doet.
Contacteer bij een foute overschrijving altijd meteen je bank, zij kunnen een procedure opstarten om jouw geld terug te proberen krijgen
Isabelle Marchand, woordvoerder bankenfederatie Febelfin
Waarom een verificatiesysteem?
Het nieuwe systeem is er uiteraard om vergissingen bij overschrijvingen te vermijden, maar vooral om ‘factuurfraude’ tegen te gaan. Hierbij gaan fraudeurs rekeningnummers op facturen aanpassen om zo mensen op te lichten. De FOD Economie ontving vorig jaar zo’n 200 meldingen van factuurfraude, goed voor zo’n 3,3 miljoen euro aan schade. Stel dat je toch opgelicht wordt via een overschrijving, dan contacteer je best meteen je bank en de politie en kan je dat melden via ConsumerConnect van de FOD Economie.
Wat kan je doen bij een foute overschrijving?
Isabelle Marchand, woordvoerder van bankenfederatie Febelfin, benadrukt dat elke overschrijving onherroepelijk is. Je kan een transactie dus nooit annuleren of terugroepen. Dat beschermt de consument in vele gevallen, want er is niets zo vervelend als denken dat je een betaling hebt ontvangen, maar dat de opdrachtgever zijn betaling nog zou kunnen intrekken.
Als je toch een fout bedrag hebt ingegeven of je hebt geld overgeschreven naar de foute persoon, contacteer je best meteen je eigen bank. Als je hen de juiste info doorgeeft, kunnen zij de bank van de begunstigde contacteren en het geld proberen terug te krijgen. Zij moeten hiervoor wel goedkeuring krijgen van de begunstigde, want een bank kan een rekening van iemand anders niet zomaar debiteren op vraag van een andere klant.
Geld dat niet voor jou bestemd is, moet je volgens de wet altijd teruggeven
Isabelle Marchand, woordvoerder bankenfederatie Febelfin
De begunstigde wil mijn geld niet teruggeven
Stel dat na contact met de bank, de begunstigde jouw geld niet wil teruggeven? Isabelle Marchand legt uit wat je dan kan doen: “Geld dat niet van jou is, mag je wettelijk gezien gewoon niet bijhouden. Je kan dus zeker juridische stappen ondernemen in dat geval, en klacht indienen bij de politie.”
Leave A Comment