Zimmo publiceerde recent een interessant artikel dat hieronder te lezen is. We delen het graag met u omdat het ook juridische relevantie heeft voor onze cliënten.
Bron: https://www.zimmo.be/blog/2025/09/15/welke-documenten-moet-ik-krijgen-bij-de-aankoop-van-een-woning
Eindelijk, je hebt de woning van je dromen gevonden. Tekenen, betalen en verhuizen maar! Helaas verloopt het aankopen van een woning niet zo vlot. Er zijn een hele resem documenten die opgemaakt moeten worden voordat de verkoop kan doorgaan. Om er zeker van te zijn dat je alle nodige documenten ontvangt, sommen wij ze hieronder voor je op.
Eigendomsakte
Wat zeker noodzakelijk is, is de eigendomsakte. Die is nodig om aan te tonen wie de effectieve eigenaar is van de woning. Dit document ligt bij de notaris, jij krijgt er een afschrift van. Bij overgave ervan wordt meteen gecontroleerd of de verkoper wel degelijk de woning kan verkopen.
Bodemattest en stookolieattest
Een bodemattest dient om aan te tonen dat de bodem waarop de woning gebouwd is niet vervuild is. Het is dus zeker niet overbodig om dit op te vragen bij de verkopende partij. Dit wordt meestal overhandigd via de notaris of OVAM.
Als de woning die je koopt verwarmd wordt met stookolie moet de verkoper je ook een stookolieattest doorsturen. De tank waarop de stookolie bewaard wordt, moet namelijk gekeurd zijn.
Verslag van elektriciteitskeuring
Het is eveneens verplicht om een recent controleverslag van de elektrische installaties te ontvangen. Dit betekent niet dat dit rapport positief moet zijn. Er moet gewoon geduid worden of de installatie al dan niet in orde is.
Zo’n attest blijft 25 jaar geldig en moet worden afgeleverd door een erkend organisme. Nieuwere installaties zijn normaal gezien sowieso gekeurd. Bij een negatieve keuring heb je 18 maanden om de elektriciteit in orde te brengen.
Energieprestatiecertificaat (EPC)
Het intussen alom bekende energieprestatiecertificaat, ofwel EPC-attest, geeft de EPC-score aan. Dit is een cijfer tussen 0 en 700 dat een indicatie geeft van de energiezuinigheid van je woning en is onderverdeeld in klassen van A tot F. Hoe lager de score, hoe beter. Energieprestatiecertificaten moeten worden opgemaakt door erkende deskundigen en is zo’n 10 jaar geldig. Vaak wordt er wel na renovaties die de EPC-score verbeteren of voor verkoop van de woning een nieuw attest opgemaakt.
Sinds 2008 is een EPC-attest verplicht bij het verhandelen van woningen. Het geeft een goede indicatie van de energiezuinigheid van de woning die je gaat kopen en waar er nog winst te behalen valt.
Postinterventiedossier
In het PID staan alle technische gegevens van een gebouw opgesomd. Het omvat onder andere de structuur en materialen waaruit de woning opgebouwd is. Vaak is dit een verzameling van offertes, facturen en foto’s van tijdens werkzaamheden. Dit is uiteraard belangrijk voor het onderhoud van de woning en bij eventuele latere verbouwingen of renovaties.
Alleen bij woningen die na mei 2001 gebouwd of gerenoveerd werden moet er door de verkopende partij verplicht een postinterventiedossier doorgegeven worden.
Stedenbouwkundig uittreksel
Een stedenbouwkundig uittreksel is niet altijd verplicht. Dit is afhankelijk van de gemeente waar je woont. Vraag dus zeker na of dit in jouw geval vereist is wanneer je dit niet meteen ontvangt van de verkoper.
Wat houdt dit in? Het geeft garantie dat er een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt, dat er een verkavelingsvergunning is, dat er geen bouwovertredingen gemaakt zijn en dat er een verkooprecht op rust. Zo’n stedenbouwkundig uittreksel mag niet ouder dan 1 jaar zijn bij verkoop, kijk dit dus zeker na.
Kadastraal plan
Het kadastraal plan omvat allerlei informatie over het pand en de indeling ervan. Denk aan de oppervlakte, de kadastrale benaming, het bouwjaar, de grenzen van het perceel en info over het kadastraal inkomen. Je hebt een kadastraal plan nodig om andere documenten op te vragen.
Overstromingsgevoeligheid
Bij aankoop van een woning is het verplicht dat je wordt ingelicht over de risico’s op overstroming.
Asbestattest
Als je een verouderde woning koopt, is de kans groot dat er asbest gebruikt werd bij de constructie van de woning. Daardoor is een asbestattest verplicht bij woningen die voor 2001 zijn gebouwd.
Huurovereenkomst
Koop je een woning die op het moment van aankoop nog verhuurd wordt? Dan krijg je bij de overname ook een akte van het huurcontract. Daarin staat uiteraard essentiële informatie. Ook als de verkoper nog even in de woning wil blijven wonen, dient er een huurovereenkomst opgemaakt te worden.
Mede-eigendom
Wie een appartement koopt ontvangt ook een basisakte, regelement van mede-eigendom, verslagen van de vergaderingen van mede-eigenaars en een overzicht van de lasten.
Leave A Comment