VRT publiceerde recent een interessant artikel dat hieronder te lezen is. We delen het graag met u omdat het ook juridische relevantie heeft voor onze cliënten.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/15/drones-wetgeving-regels


Wie dat wil, kan heel eenvoudig en vrij goedkoop een drone kopen. Toch wil dat niet zeggen dat je daar zomaar overal mee mag rondvliegen. Er zijn een heleboel regels waar je je aan moet houden. Die regels hangen af van het gewicht van je drone en waar je precies wilt vliegen. Luchtverkeersleider Skeyes zet de belangrijkste regels op een rijtje.

Harald Scheerlinck

Gepubliceerd:

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur ‘WinWin’ op Radio2 en elke avond om 19u45 het tv-programma ‘WinWin’ op VRT 1. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar [email protected].

Iedereen mag een drone kopen en die gebruiken, maar afhankelijk van wat je precies wil doen en waar je wil vliegen, moet je aan een aantal vereisten voldoen. Voor de meeste drones geldt er ook een minimumleeftijd van 14 jaar.

“Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen recreatief of professioneel gebruik. Elke drone is gelijk voor de wet. De tijd van de speelgoeddrones is echt voorbij”, zegt Johan Decuyper, de CEO van luchtverkeersleider Skeyes.

In principe mag je in België met elke drone die minder dan 25 kilogram weegt tot 120 meter hoog vliegen. Op voorwaarde dat de drone de hele tijd binnen het gezichtsveld van de piloot blijft. Toch wil dat niet zeggen dat je morgen een drone kan kopen en die meteen mag gaan gebruiken. Naast de privacy van andere mensen, zijn er nog een heleboel andere dingen waar je rekening mee moet houden.

Registreren als exploitant

In de meeste gevallen is het verplicht om je eerst te registreren als gebruiker of “exploitant” van een drone. “Zo’n 99 procent van de drones die vandaag verkocht worden, hebben een camera aan boord. Als dat zo is, dan moet de operator zich eerst gratis laten registreren bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Daarna krijg je een registratienummer dat je op het toestel moet kleven. Heel veel mensen weten dat niet en slaan deze stap al over.”

De voorwaarden worden bepaald op basis van het startgewicht van de drone, maar zijn ook afhankelijk van hoe dicht je boven andere mensen wilt vliegen

Johan Decuyper, CEO Skeyes

Zorg dat je verzekerd bent

“Het is verboden om met je drone de veiligheid van andere luchtruimgebruikers en mensen op de grond in gevaar te brengen. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je drone verzekerd is, zodat alle mogelijke lichamelijke en materiële schade gedekt is. Die verzekering moet je afsluiten voor je een registratieaanvraag indient.”

Bij kleinere drones is het mogelijk dat de familiale verzekering jouw (recreatieve) dronevluchten al dekt. Vraag dat vooraf goed na bij je verzekeraar.

Examens en licenties

De overgrote meerderheid van mensen die vandaag in België met een drone vliegen, vallen binnen de OPEN-categorie. “Dat betekent dat ze een laag risico vormen. Toch zijn er een aantal regels waar je je aan moet houden. Die voorwaarden worden bepaald op basis van het startgewicht van de drone, maar zijn ook afhankelijk van hoe dicht je boven andere mensen wilt vliegen. Boven een mensenmassa vliegen (bv. op een festival) is in de OPEN-categorie hoe dan ook verboden.”

Het kan zijn dat je eerst online een theoretisch examen moet afleggen of een opleiding tot dronepiloot moet volgen. In sommige gevallen moet je een vaardigheidsattest kunnen voorleggen.

Geozones zijn gebieden waar je niet zonder toestemming mag bovenvliegen. Denk maar aan de haven van Antwerpen, de luchthaven van Zaventem of kerncentrales

Johan Decuyper, CEO Skeyes

Neem eens de luchttaxi

Naast de OPEN is er ook een SPECIFIC-categorie. Dat zijn vluchten die meer risicovol zijn. Een voorbeeld daarvan zijn vluchten die worden uitgevoerd buiten het gezichtsveld van de operator. Voor vluchten binnen die SPECIFIC-categorie moet je eerst een toelating krijgen. Die moet je aanvragen bij het Directoraat-generaal Luchtvaart.

Een derde categorie, de CERTIFIED, is bedoeld voor vluchten met hetzelfde risicopotentieel als bemande vliegtuigen. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf luchttaxi’s wil inzetten om passagiers te vervoeren. De uitrol van deze categorie is nog toekomstmuziek in ons land.

Foto Geozones zijn plaatsen waar je niet zonder toestemming mag overvliegen Foto: Drone Guide
Geozones zijn plaatsen waar je niet zonder toestemming mag overvliegen

Je mag niet overal vliegen

Er bestaat in België geen enkele plaats waar er niet met een drone gevlogen mag worden, zegt Johan Decuyper van Skeyes. “Zelfs niet op Brussels Airport. Hoe dichter bij de luchthaven, hoe strikter de toelatingsvoorwaarden worden natuurlijk. Maar zonder dat er echt een no drone-zone wordt ingesteld.”

Die toelatingen zijn in de praktijk weliswaar enkel weggelegd voor specifieke professionele operaties. De kans is klein dat je als particulier de toelating zult krijgen om in de buurt van de luchthaven van Zaventem te mogen rondvliegen met je drone. De hele omgeving is namelijk een geozone. “Dat zijn gebieden waar extra regels gelden over wie en wat daar mag rondvliegen. Denk maar aan de haven van Antwerpen of in de buurt van kerncentrales. Ook boven sommige natuurgebieden heeft het Agentschap Natuur en Bos een geozone ingesteld. Om in zo’n geozone te mogen vliegen, moet je vooraf toestemming hebben.”

De verschillende geozones kan je nakijken op het platform Drone Guide