Een factuur is de geschreven bevestiging van het bestaan van een schuldvordering in geld die voortvloeit uit een contract van levering of van goederen of diensten.
Hiermee wordt de levering van de goederen of de diensten en de opeising van de prijs die daarmee overeenstemt, bevestigd.
Tussen handelaars kan een verzonden factuur het bewijs vormen van een koopcontract (artikel 25 van het Wetboek van Koophandel) op voorwaarde dat ze aanvaard werd.
De aanvaarding van de factuur geldt als een vermoeden van erkenning van de conformiteit van de uitvoering met vermeldingen op de factuur en de instemming van de geadresseerde met de vermeldingen op de factuur.
De aanvaarding van de factuur is de uiting van het akkoord met betrekking tot de uitgedrukte schuldvordering in uitvoering van een contract en meteen ook de uiting van het akkoord over het bestaan en de modaliteiten van dit contract, dit conform de vermeldingen op de factuur.
De aanvaarding van de factuur door de bestemmeling is nodige, nu het louter toezenden ervan geen verbintenis doet ontstaan in hoofde van de bestemmeling ervan.
Met aanvaarde factuur wordt bedoeld, het dubbele vermoeden, te weten het vermoeden met de instemming met de inhoud van de factuur en vervolgens het vermoeden van het bestaan van een contract.
De aanvaarding dient niet noodzakelijk uit te gaan van de bestemmeling, maar kan gebeuren door een lasthebber of een werknemer van de bestemmeling.
De aanvaarding kan uitdrukkelijk impliciet of stilzwijgend zijn.
Voorbeelden van impliciete aanvaarding:  -de betaling van het gevraagde bedrag, zonder enige voorbehoud,-een gedeeltelijke betaling zonder voorbehoud,-het gebruik van de factuur voor de BTW aangifte,-het inschrijven ervan in de boekhouding,-de doorverkoop,-de verwerking of de bewerking van de gefactureerde goederen.
De mededeling, dat de factuur werd nagekeken en dat ze zal betaald worden, zijn vormen van uitdrukkelijke aanvaarding.
Uit het stilzwijgen van de geadresseerde, te weten een uitblijven van tijdig en concreet protest, kan de aanvaarding van de factuur worden afgeleid.
In handelszaken kan het stilzwijgen gezien worden als een instemming, maar dit is geen absolute regel.

In het handelsverkeer geldt wel, dat van een klant die handelaar is, verwacht mag worden dat hij de factuur die niet of niet volledig aan de uitvoering van de overeenkomst tussen partijen beantwoordt, protesteert.
Het stilzwijgen dat langer wordt bewaard dan de tijd die nodig is om kennis te nemen van de factuur, om de vermelding ervan te controleren, evenals de leveringen waarop ze slaat, laat toe te veronderstellen dat de bestemmeling deze factuur aanvaardde.
Om tot het bestaan van een schuldvordering en van het contract dat daarvan de oorzaak is, te besluiten op grond van een niet geprotesteerde factuur, moet deze factuur wel verzonden zijn.
Dit blijkt onder meer uit het bezit van de fatuur door de bestemmeling.
Uit het bewijs van de verzending kan de ontvangst van de factuur niet worden afgeleid.
Het bewijs van verzending en ontvangst kan op om het even welke manier geleverd worden.
Bijvoorbeeld:  een ingebrekestelling waartegen niet wordt geprotesteerd, het voorleggen van andere briefwisseling in verband met de factuur, een bewijs van verzending van een fax of een e-mail met gecertificeerde digitale handtekening.
Ook uit het factuurboek van de leverancier kan een vermoeden van verzending worden afgeleid.
Het heeft inderdaad geen zin om een factuur in te boeken en er BTW op aan te rekenen, zonder dat het nodige wordt gedaan voor de inning en dus voor de verzending d.w.z. dat de bestemmeling zijn boek van inkomende facturen of andere stukken voorlegt.(hij kan eveneens aan de verzender zijn boek van uitgaande facturen laten voorleggen)
Ook de reactie van de bestemmeling op een ingebrekestelling na de factuur kan terzake klaarheid brengen.
Een protest van een factuur moet een ondubbelzinnig uitgedrukte en duidelijk gemotiveerde afwijzing van de volledige of de gedeeltelijke inhoud van de factuur zijn.
Het protest kan uitdrukkelijk zijn of kan voortvloeien uit handelingen die niet anders als dan een protest kunnen geïnterpreteerd worden, zoals bijvoorbeeld de weigering of het terugzenden van de factuur, het vragen om een correcte factuur,  het dagvaarden in Kortgeding om een deskundige aan te stellen belast met de beoordeling van de gefactureerde prestaties kort na het uitschrijven van de factuur, …
Een vraag gedetailleerde factuur te bekomen, wordt niet aanzien als een protest evenmin als een gedeeltelijke betaling ervan.
Degene die beweert tijdig tegen een factuur te hebben geprotesteerd, moet het bewijs van de verzending van de protestbrief leveren.
Het protest gebeurt bij voorkeur per aangetekend schrijven en binnen een korte termijn.
Een tijdig en gemotiveerd protest ontneemt de factuur elke bewijskracht.
De afzender draagt dan de bewijslast van zijn aanspraken.
Weerlegt hij het protest niet, dan wordt hij geacht dit te aanvaarden.
(Zie o.m. G.L. Ballon, Bewijs in handelszaken- voor verdere toelichting)